Monday 6 March 2017

Necrosis: Sel Mati Sebelum Waktunya

Jangka hayat sel umpama kehidupan kita juga.
Manusia: hidup - jalankan amanah di muka bumi - mati
Sel: membahagi kepada sel baru - jalankan fungsi pada tubuh kita - mati

Bagaimana pula cara sel-sel atau tisu-tisu pada kaki pesakit kencing manis yang mati? 

Ada 2 cara sel² badan kita ni akan mati:
a) Apoptosis - apabila tamat jangka hayat sel, ia akan terima internal signal yang memberi arahan untuk 'programmed cell death). Dengan kata mudahnya, kematian secara semulajadi.

b) Necrosis - kematian awal atau pramatang sel² akibat faktor luaran seperti:
- jangkitan oleh bakteria, virus, dll patogen atau mikrob
- luka kecederaan atau trauma
- penyakit
- bahan kimia / toxin
- radikal bebas
- sinaran radiasi

Kematian sel secara abnormal atau necrosis ini boleh menyebabkan bekalan darah kurang disalurkan ke sel, dan akhirnya menyebabkan kematian sel.

Sel² yang mati secara abnormal ini akan mengeluarkan bahan kimia dan inflamasi akan berlaku di sekitar kawasan sel mati tersebut. Ia akan tersebar ke sel² sihat berhampiran dan seterusnya menyebabkan kematian pramatang sel² tersebut pula.

Siapa pernah tonton zombie Train to Busan?
Macam tu lah perumpamaannya.
Zombie yang telah mati menyerang (infected) manusia yang masih hidup sihat sekeliling mereka. Dan... Ia berterusan selagi mana zombie masih wujud.

Eerrkkk... Syukur zombie tak wujud.

Contoh yang paling biasa kita lihat - pesakit diabetes a.k.a kencing manis, terutama bahagian kaki. Almaklum kaki berada paling jauh dari organ pengepaman (jantung), jadi darah paling lambat sampai. Jika sampai pun, peratusan oksigen sudah berkurang. Tambahan pula kaki paling mudah terdedah kepada luka bahaya.

Apabila ada sel² yang telah mengalami proses kematian pramatang (necrosis), ia akan menjadi hitam dan akan merebak ke bahagian sel² atau tisu² yang lain. Jika lambat di bawa ke hospital untuk tindakan doktor, lebih banyak tisu² akan menjadi kehitaman.

Contoh kedua ni pun kalian biasa dengar - sakit jantung. Walaupun jantung ni tugasnya mengepam darah yang bawa oksigen dari peparu ke seluruh tubuh badan, sel² jantung (cardiac muscles) juga perlukan oksigen ya. Sekiranya ada blockage di saluran darah ke jantung (coronary artery), sel² jantung akan mengalami kekurangan oksigen. Kematian pramatang sel² jantung bakal terjadi. Nauzubillah.

Boleh ke nak selamatkan sel² dari proses necrosis?
Boleh ke nak tolong sel² ni mati pada waktu jangka hayat yang sepatutnya secara natura

Bagi sel yang rosak, DNA biasanya akan mengesan kerosakan dan cuba untuk memperbaikinya. Apoptosis (Programmed Cell Death) akan berlaku jika kerosakan tidak boleh diperbaiki lagi.

Namun, jika sekiranya sel² mengalami kerosakan DNA dan gagal untuk menjalani apoptosis, sel² inilah yang akan menyebabkan pelbagai penyakit atau membahagi menjadi sel kanser.

Banyak kajian membuktikan Resveratrol sebagai antioksidan mampu membantu melindungi dan membaikpulih sel. Ini dapat mengelakkan proses pembahagian sel² abnormal berterusan (elak proses duplikasi sel² yang DNAnya rosak).

Resveratrol penting dalam melindungi telomere DNA sel² kita daripada proses pemendekkan lebih awal. Resveratrol amat berkesan sebagai antipenuaan dan antikanser.

Selain itu, resveratrol juga memberi tenaga pada peringkat sel dan seterusnya meningkatkan prestasi sel. Sel² dapat berfungsi dengan efisien.

Mana nak dapat sumber RESVERATROL?
Senang saja.

Vivix kan adaaaaa... Vivix ni lebih baik kerana ia 10X kali ganda lebih powerful berbanding resveratrol sendiri. Bahan² ramuan Vivix juga semulajadi. Vivix mempunyai 4 mekanisma utama iaitu pembaikan sel, perlindungan sel, tenaga sel dan prestasi sel.

Nak tahu lebih lanjut tentang Vivix? 
klik Vivix 1 dan Vivix 2

Jom kita amal sesudu Vivix sehari!
💛💜💚💙

Nak order Vitamin Shaklee ini? Cara Order (klik)   

Atau hubungi: 
Nora Ahmad (ID 912871)
No Tel: 012-7517281 (WhatsApp/SMS)
Email: noraahmad912@gmail.com
COD area: Bandar Tun Razak, Bandar Sri Permaisuri, Petaling Jaya, Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment