Tuesday 3 January 2017

Cara Selamat Perlahankan Penuaan dan Elak Kanser

Kasut baru vs kasut lama. Mestilah kasut baru nampak cantik dan sememangnya kuat. Macam kasut-kasut sukan saya dalam gambar ni. Sungguh menarik rupa parasnya, malah tali kasutnya juga tercipta rapi. Tapi kasut kelabu adalah kasut lama yang dijaga rapi. Masih nampak seperti baru kan?
Begitulah ibaratkan diri kita ni. Biasa kita jumpa seseorang yang dah berumur 40-an atau 50-an tetapi nampak awet muda macam 30-an. Ada juga orang yang umur 30-an tetapi nampak seperti makcik 40-an.

Ada juga yang berumur sihat wal’afiat tetapi yang muda menghidapi pelbagai penyakit kronik seperti kanser.

Sebenarnya ia berkait dengan TELOMERES (disebut te-lo-miers) yang berada di hujung kedu-dua rantaian DNA kita. Ia melindungi kromosom kita. Telomere dikatakan akan menentukan bagaimana keadaan sel-sel kita. Sebab itulah ia biasa dikaitkan dengan penuaan.



Senang kata telomere diibaratkan seperti tali kasut kita. Terdapat ‘cap’ atau ‘aglet’ di hujung tali kasut (plastik atau metal) untuk melindungi tali kasut dari cepat rosak atau berbulu. 

Macam kasut buruk dalam gambar ni, yang mana telah hilang ‘aglet’nya. Cuba bandingkan dengan kasut saya di atas. Beza sangat keadaan 'aglet' yang baik sempurna dan yang telah rosak. 

Kejadian Tuhan memang lengkap. Telemore berfungsi melindungi DNA sel-sel kita daripada rosak atau musnah. Ini kerana sel-sel kita dapat membahagi dengan sempurna tanpa kehilangan gen dengan adanya telomere.

Sel-sel baru kita dihasilkan melalui proses mitosis (pembahagian sel). Namun begitu, setiap kali sel membahagi, telomere akan menjadi lebih pendek. Selepas beberapa kitaran mitosis, telomere yang memendek atau semakin tiada akan menyebabkan sel tidak boleh membahagi lagi. Ini menyebabkan sel kita menjadi tua dan mula berhenti berfungsi dengan sempurna.
Tolemere seperti ‘aging clock’ dalam setiap sel-sel tubuh kita. Bermakna semakin kita berumur, telomere juga semakin pendek. Tekanan (stress), merokok, obesity, kurang bersenam dan diet tidak seimbang juga faktor-faktor lain telomere kita menjadi semakin pendek.


APA KAITAN TELOMERES DENGAN PENUAAN? 

Telomeres akan menjadi pendek apabila kita semakin tua menyebabkan penuaan dalam sel. DNA kelihatan rosak tanpa telomere di hujung kromosom. 

Pembahagian sel-sel seperti kulit menjadi semakin perlahan dan mungkin terhenti. Tiada sel-sel baru terbentuk tanpa pembahagian sel. Sebab itu lah kita boleh nampak lebih tua.

APA KAITAN TELOMERES DAN KANSER?

Sel-sel kanser akan membahagi lebih kerap dan pantas. Maka, telomeres akan jadi sangat pendek. Sel-sel biasa akan mati jika telomeres terlalu pendek. Lazimnya sel-sel kanser ni akan mengelak dari mati dengan cara menghasilkan lebih enzim telomerase. Enzim ini boleh menghalang telomere untuk jadi lebih pendek.  

Ada beberapa kajian telah mendapati telomeres dipendekkan dalam kebanyakan kanser, termasuk pankreas, tulang, prostat, pundi kencing, paru-paru, buah pinggang dan lain-lain lagi. 
Penyelidik telah menyekat aktiviti telomerase dalam sel kanser payudara dan prostat yang semakin meningkat di dalam makmal. Hasilnya sel-sel tersebut mati. Sungguhpun begitu terdapat risiko kepada pesakit. Penyekatan aktiviti enzime telomerase boleh menjejaskan kesuburan, penyembuhan luka, dan pengeluaran sel-sel darah atau sel-sel sistem imun.


TELOMERES PENDEK MEMPUNYAI KESAN NEGATIF KE ATAS KESIHATAN

Sel-sel yang tidak dapat membahagi untuk menghasilkan sel-sel baru merupakan salah satu penyebab tisu2 kita merosot dan akhirnya mati. Ini semua akibat pemendekkan telomere.

Sesetengah sel membahagi dengan cepat atau lebih kerap seperti kulit, rambut dan sistem imun. Sel-sel ini lah yang paling terjejas apabila telomere semakin pendek.


ADAKAH CARA UNTUK PASTIKAN TELOMERE KEKAL PANJANG?
         
Pihak Shaklee telah menjalankan kajian terhadap sampel yang telah mengamalkan vitamin semulajadi Shaklee selama 5 tahun. Hasil kajian mendapati ia memberi kesan positif kepada telomere. Seterusnya membantu mereka melambatkan penuaan dan mengelakkan penyakit kronik seperti kanser.

Vitamin semulajadi yang diambil oleh mereka ialah:
  • VIVIX
  • Omega Guard 
  • Vitalea 
  • ESP 


VIVIX
VIVIX terbukti hebat kerana campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.


Vivix adalah revolusi yang memberi impak kepada DNA melalui 4 mekanisme utama iaitu:

  • Melindungi DNA dari kerosakan: setiap sel dalam tubuh manusia terdedah kepada 1 juta radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan sel
  • Membaiki kerosakan DNA: dengan cara memperbaiki pengatur genetik yang berperanan dalam proses pembaikan sel. 
  • Mengecas tenaga pada Mitokondria (sumber tenaga sel): sel yang tidak mempunyai tenaga yang cukup tidak akan berfungsi dengan sebaiknya. 
  • Membersihkan protein AGE (bahan sisa dari tindakbalas protein): semakin bertambah umur, semakin banyak bahan sisa dalam sel yang boleh mengganggu fungsi optimum sel



OMEGA GUARD

Banyak kajian menunjukkan pengambilan Omega 3 membantu dalam memanjangkan telomeres (Rujukan 1 dan Rujukan 2)

Omega juga mengurangkan tekanan oksidatif yang disebabkan oleh radikal bebas yang berlebihan dalam darah




VITALEA
Vitalea adalah multivitamin dan multimineral yang menjadikan sel berfungsi pada tahap optimum. Terdapat kajian yang menunjukkan kaitan positif antara pengambilan multivitamin dengan panjang telomeres (SINI)  
Vitalea membantu:
  • Memberi tenaga dan kecergasan kepada keseluruhan tubuh
  • Menjamin kesihatan tubuh
  • Menguatkan tulang dan sistem imun
  • Melindungi tubuh daripada radikal bebas
  
ESP
ESP Soy Protein Isolate Powder merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya.

Penghasilan protin seperti hormon, antibodi, hemoglobin darah dan enzim memerlukan 20 amino asid. Badan kita tidak dapat menghasilkan 9 asid amino dan ia dinamalan asid amino perlu. Kita mesti mendapatkannya daripada makanan.

Jika salah satu daripada 9 asid amino perlu tiada, sistem imun/pertahanan tubuh akan menurun 30% dan banyak fungsi tubuh yang penting akan tergendala.

ESP membantu mengekalkan otot, memperbaiki tisu dan fungsi enzim dan hormon yang teratur secara keseluruhannya.

Mencegah lebih baik dari mengubati. Sayangi diri kita. Berikan nutrisi lengkap agar setiap organ sistem kita dan berfungsi dengan efisien. Mudahan kita dapat melambatkan proses penuaan dan mencegah kanser dengan melindungi telemore DNA kita.

Apapun mari kita lihat Kembar Seiras di bawah ni. Seorang mengamalkan Vitamin Semulajadi Shaklee manakala seorang lagi tidak.

Pasti anda boleh teka yang mana satu kan? Apabila tua, kembar seiras ini nampak seperti pasangan ibu dan anak. Betul tak?




JANUARI 2017 - PROMOSI VIVIX
BELI 6 PERCUMA 1
BELI 2 OFF 5%

Sekiranya anda membeli salah satu SET PROMOSI VIVIX, anda bakal menikmati:
  • Keahlian Shaklee Percuma (bernilai RM69)
  • Bonus Cashback pada bulan berikutnya
  • Kos Penghantaran Produk Percuma
  • PWP Shaker Shaklee dengan hanya RM19.08
  • PWP Multi-Stack Dispenser (Green/White)
  • PWP Carotomax Beli 1 Percuma 1

Nak order VIVIX SHAKLEE ini? Cara Order (klik)

Atau hubungi: 
Nora Ahmad (ID 912871)
No Tel: 012-7517281 (WhatsApp/SMS)
Email: noraahmad912@gmail.com

COD area: Bandar Tun Razak, Bandar Sri Permaisuri, Petaling Jaya, Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment